Skip to main content
28. maj 2026

Billigt brændstof på vej til bilisterne i Maribo

Go’on med tankstation i Maribo laver event søndag d. 31. maj, hvor man kan tanke brændstof med en krone i rabat pr. liter.

Af: Go’on | Foto: Go’on
PRESSEMEDDELELSE

Der er udsigt til lange bilkøer, når det danske brændstofselskab Go’on med tankstation med adresse på Europavej 7A i Maribo laver event ved tanken på søndag d. 31. maj mellem kl. 11.00 – 14.00.

Her får de lokale nemlig mulighed for at tanke brændstof med en krone i rabat pr. liter, samtidig har Go’ons eventkonsulenter gratis slikposer, Go’on vand og bolsjer med til bilisterne.

Vores eventkonsulenter kommer til Maribo på søndag med 1 kr. i rabat pr liter brændstof, og det plejer at være ret populært, særligt i disse måneder hvor brændstofprisen har været høj, fortæller Katrine Møller-Juul Sørensen, Salgs- og marketingskoordinator hos Go’on.

Stort lokalt dansk selskab

Go’on er et forholdsvist ungt firma i branchen, og siden starten i år 2009 er det gået stærkt for det 100% danske brændstofselskab, der i dag har 206 stationer i Danmark. Dermed er Go’on det selskab med tredje flest tankstationer i Danmark.

75% af stationerne ligger i byer med under 2.500 indbyggere, og det har været en bevidst strategi fra Go’ons side.

Vi er primært rykket ind i de områder af Danmark, hvor de multinationale selskaber er flygtet fra. Der har vi fundet et marked, og det har vist sig, at borgerne i de mindre byer er langt mere loyale over for deres lokale tank, end vi oplever i de større byer. Vi ser det som en vigtig mission at udvikle de mindre samfund, og det gøres blandt andet ved at fastholde eller skabe erhverv i lokalsamfundet, forklarer Katrine Møller-Juul Sørensen.

27. maj 2026

Nyt værksted og dækspecialist er kommet til byen og har hyret lokal mekaniker

Nyt værksted og dækspecialist er kommet til byen og har hyret lokal mekaniker.
Værkstedskæden First Stop har netop slået dørene op i Nykøbing Falster, hvor en af byens mest erfarne, lokale mekanikere og dækspecialister, Michael Berner Jensen, har taget roret.

Af: First Stop | Foto: First Stop
PRESSEMEDDELELSE

Værkstedskæden og dækspecialisten First Stop er åbnet i Nykøbing Falster, hvor man har hentet den lokale mekaniker Michael Berner Jensen ind til at styre den nye forretning.

Michael er med sin store ekspertise og lokale kendskab den helt rigtige til at drive forretningen i Nykøbing Falster. Ikke alene ved han meget om biler efter at have arbejdet som mekaniker i så mange år, han har en stor forkærlighed og ekspertise inden for dæk, der ikke er til at tage fejl af. Det vil virkelig komme vores kunder i byen til gode, fortæller Brian Michael Lund, der er Country Manager First Stop Denmark.

20 års erfaring og en afstikker til Orupgaard

First Stop Nykøbing Falster slog officielt dørene op den 15. maj, og der er nok at se til for værkføreren på matriklen, der indtil videre styrer showet på egen hånd.

Lige nu står jeg sådan set for det hele selv, men jeg forestiller mig, at vi inden længe får brug for at få flere folk ind på værkstedet. Jeg har virkelig glædet mig til at komme i gang som ’rigtig’ mekaniker igen, siger Michael Berner Jensen, der har 20 års brancheerfaring med sig og tidligere har været hos Point S i Nykøbing og senest på Orupgaard Gods som forvalter med primært ansvar for vognparken.

Det er jo nok lidt atypisk for en mekaniker at have arbejdet på et gods. Selvom jeg især stod for vognparken og maskinerne, var der mange andre sjove opgaver også – alt fra at sprøjte gårdsplads til at skyde rotter – men nu var det på tide for mig at komme tilbage til mit gamle fag, fortæller den 41-årige mekaniker, der stoppede på godset lige inden åbningen af First Stop Nykøbing Falster.

Kunderelationer, dæk, dæk og dæk

Kontakten til de lokale kunder var noget af det, der fik Michael Berner Jensen til at takke ja til jobbet hos First Stop.

Han er selv bosiddende i byen, men er vokset op på Lollandssiden i Nysted.

Jeg har savnet kontakten til de lokale kunder i byen, og jeg glæder mig til at tage mig af dem og deres biler. Fordelen ved First Stop er, at vi ikke har så meget ventetid. Vi kan tage kunderne ind med det samme, og det er vigtigt, for folk er ofte afhængige af bilen hver dag. Dæk og lapning skal gå hurtigt – og det kan det også, når man ved, hvad man laver, lyder det fra Michael Berner Jensen, der har noget af en passion for netop dæk.

Jeg har altid haft fokus på dæk i min karriere, og jeg tør slet ikke gætte på, hvor mange tusinde dæk jeg har skiftet. Nogle kunder ved ikke så meget om dæk og forskellene på dem, og der kan virkelig være meget at hente i det rigtige dæk både, hvad angår kilometer, støj og bremselængde. Der er mange ting i det – faktisk vil jeg kalde det en hel videnskab, siger Michael Berner Jensen.

21. maj 2026

Lolland-Falster kobler sig på regionalt operationscenter

Lolland-Falster Brandvæsen bliver i 2027 en del af Regionalt Operationscenter Øst, der håndterer alarm- og disponeringsopgaver for en række sjællandske beredskaber. Vagtcentralen drives af Hovedstadens Beredskab. Målet er at styrke Lolland-Falster Brandvæsens evne til at håndtere både daglige hændelser, store komplekse indsatser og katastrofesituationer.

Af: Lolland-Falster Brandvæsen | Foto: Lolland-Falster Brandvæsen
PRESSEMEDDELELSE

Lolland-Falster Brandvæsen dækker mere end 1.800 km² og over 600 kilometer kystlinje. Området rummer blandt andet historiske bygninger af national betydning, kritisk infrastruktur, store virksomheder, aktive havne og den kommende Femern Bælt-forbindelsen. Det stiller stigende krav til koordinering, overblik og hurtig disponering af ressourcer. De store krav er afsættet for at blive en del af Regionalt Operationscenter Øst. Lolland-Falster Brandvæsen har cirka 300 operative ansatte og frivillige som bliver en del af den fremtidige disponering.

Direktør Morten Lykkeberg, Lolland-Falster Brandvæsen ser derfor samarbejdet som et naturligt skridt:

Vi har dygtige og erfarne medarbejdere, som hver dag leverer et stærkt beredskab under særlige geografiske og operative vilkår. Med Regionalt Operationscenter Øst får de en endnu stærkere operativ understøttelse i både daglige hændelser, store komplekse indsatser og egentlige katastrofesituationer. Samarbejdet giver os adgang til stærke faglige kompetencer og et operationscenter med stor erfaring i håndtering af komplekse hændelser. Det styrker sikkerheden for både borgere, virksomheder og de mange turister i mit ansvarsområde.

Ifølge Morten Lykkeberg skal samarbejdet samtidig styrke erfaringsudvekslingen mellem beredskaberne på tværs af Sjælland.

For direktør for Hovedstadens Beredskab Jakob Vedsted Andersen er samarbejdet også vigtigt:

Vi ser i alle beredskaberne bag Regionalt Operationscenter Øst meget frem til at byde Lolland-Falster Brandvæsen velkommen i et stærkt og helt unikt samarbejde og fællesskab. Sammen dækker vi mere end en tredjedel af den danske befolkning, og det er et gensidigt samarbejde, der både styrker den operative opgaveløsning og understøtter ekspertpanelets anbefalinger om øget samarbejde mellem de kommunale redningsberedskaber.

Overgangen til Regionalt Operationscenter Øst sker i løbet af 2027. En fælles arbejdsgruppe mellem Hovedstadens Beredskab og Lolland-Falster Brandvæsen skal nu planlægge implementeringen og sikre en smidig overgang fra den nuværende vagtcentral.

I forvejen er 11 beredskaber på Sjælland en del af udviklingen af det fælles samarbejde omkring Regional Operationscenter Øst – geografisk bliver Lolland-Falster Brandvæsen dog det største beredskab i samarbejdet.

13. maj 2026

Pesticider truer drikkevandet: Så meget fylder landbruget i Lolland kommune

Drikkevand er et af de helt store emner i politik, fordi vores rene drikkevand er truet af pesticider og nitrat. Begge dele stammer fra landbruget. Se hvor meget landbrug der er i din kommune.

Af: Danmarks Naturfredningsforening | Foto: Danmarks Naturfredningsforening
PRESSEMEDDELELSE

Det rene danske drikkevand er en unik ressource. Men den er under pres på grund af landbrugets brug af pesticider og kunstgødning.

44 procent af hele Danmarks areal bliver sprøjtet med pesticider. Hver mark bliver i gennemsnit sprøjtet 3,6 gange om året. Det viser en rapport fra Miljøstyrelsen.

Ifølge rapporten bliver 98 procent af alle konventionelt dyrkede marker hvert år sprøjtet med pesticider. Men der findes ingen opgørelse over, hvor i landet der bliver sprøjtet mest. Derfor har Danmarks Naturfredningsforening opgjort, hvor stor en del af hver enkelt kommune der er dækket af konventionelt landbrug. (Se opgørelsen her)

Tre fjerdedele af Lolland bliver sprøjtet

Lolland er den kommune, der bliver sprøjtet næstmest. 74,1 procent af kommunens areal sprøjtes hvert år med pesticider.

Det er pesticider, der risikerer at sive ned og forurene fremtidens drikkevand.

Vi bliver nødt til at forbyde sprøjtegift i de sårbare områder, hvor drikkevandet dannes. Det er den bedste måde at sikre, at vores børn og børnebørn også fremover kan drikke rent vand fra hanen, siger Maria Reumert Gjerding, der er præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

Allerede i dag er hver fjerde drikkevandsboring på Lolland forurenet.

Der er fundet pesticidrester i 24 procent af de aktive drikkevandsboringer, der er blevet undersøgt i Lolland Kommune de seneste fem år.

I perioden 10/9-2020 til 10/9-2025 har vandværkerne undersøgt 80 aktive drikkevandsboringer i kommunen. Her var der fund af pesticidrester i 19 boringer – heraf 6 over grænseværdien.

Se, hvordan det ser ud i resten af landet.

Stigende fokus på nitrat i drikkevandet

Udover pesticider er nitrat også en stor trussel mod drikkevandet. Nyere dansk forskning viser, at høje mængder nitrat i drikkevandet øger risikoen for tarmkræft.

Sidste år tog Aalborg Byråd konsekvensen og besluttede, at Aalborg Forsyning – som det første sted i landet – skulle rense drikkevandet for nitrat. Prisen bliver 645 millioner kroner, og i første omgang lander regningen hos forbrugerne. En gennemsnitlig husstand, der får sit vand fra Aalborg Forsyning, kan forvente en ekstraregning på cirka 1.000 kroner om året. De næste 10 år.

Nitrat stammer fra gødning, og særligt kunstgødning har et højt indhold af nitrat.

Danmarks Naturfredningsforening foreslår, at man laver grundvandsparker på de sårbare grundvandsområder, hvor fremtidens drikkevand dannes. Her kan være natur, vedvarende energi eller økologisk landbrug, som hverken bruger kemiske pesticider eller kunstgødning. På den måde vil grundvandsparker også løse en stor del af udfordringen med nitrat.

21. april 2026

SpeedwayLigaen ansætter Lars Holm som ny direktør: Erfaren erhvervsprofil vender hjem til sporten

SpeedwayLigaen tager endnu et markant skridt i udviklingen af dansk elitespeedway.

Af: SpeedwayLigaen | Foto: SpeedwayLigaen
PRESSEMEDDELELSE

Lars Holm er ansat som ny direktør for SpeedwayLigaen ApS, og med ham får ligaen en markant profil med dybe rødder i sporten, stærk forretningsmæssig erfaring og en klar ambition om at løfte SpeedwayLigaen til nye højder.

Det er lidt af en sværvægter, der sætter sig i direktørstolen for SpeedwayLigaen – Lars Holm bringer en sjælden kombination af stærk forretningssans og en livslang passion for speedway med sig. Han har blandt meget andet tidligere opbygget og solgt sin egen virksomhed, han har drevet succesfulde boutique-hoteller i Florida og så var han manden, der i 2006/2007 trådte til som mægler i en krisetid, hvor ligaen var tæt på at lukke med blot to overlevende hold. Hans sportslige CV tæller desuden en årrække som rådgiver for den tredobbelte verdensmester Nicki Pedersen i guld-årene 2003 og 2007-2008. Kombineret med erfaring som tv-kommentator på Grand Prix-serien kender han sporten fra alle vinkler – fra ryttergården til de bonede gulve.

Bestyrelsesformand Louise Laustsen ser ansættelsen som en vigtig milepæl i arbejdet med at styrke ligaen og lægger ikke skjul på forventningerne:

Lars Holm kommer med en helt særlig kombination af kommerciel handlekraft, erfaring, pondus og en dyb forståelse for sportens særlige DNA. Han kender miljøet, han forstår menneskerne i og omkring sporten, og han ved, at udvikling kræver både respekt for traditionerne og mod til at tænke større. Vi er meget glade for, at Lars Holm har sagt ja til opgaven, og vi er overbeviste om, at han bliver en stærk drivkraft i den videre udvikling af SpeedwayLigaen.

For Lars Holm er der også en særlig dimension i at vende tilbage til sporten:

Speedway har fyldt meget i mit liv, og derfor føles det også som at komme hjem igen. Jeg har stor respekt for klubberne, kørerne, de frivillige, sponsorerne og de mange mennesker i og omkring sporten, som hver eneste dag er med til at holde dansk speedway på et højt niveau. Det er en unik sport med en stærk kultur og et særligt engagement, som man mærker med det samme.

Klar til ligaens næste fase

Han lægger ikke skjul på, at netop ambitionerne er høje, og han ser store muligheder i ligaens næste fase:

SpeedwayLigaen står på et langt stærkere fundament i dag, end da jeg selv var med til at samle ligaen i en vanskelig periode. Det er et resultat af solidt og fornuftigt arbejde fra klubberne gennem mange år. Nu handler det om at bygge videre på det store potentiale. Vi skal turde løfte blikket og udvikle ligaen både sportsligt og kommercielt, styrke det økonomiske fundament og gøre det endnu mere attraktivt at være sponsor og samarbejdspartner. Vi skal styrke synligheden, skabe mere opmærksomhed omkring sporten og samtidig fastholde og udvikle det høje sportslige niveau, som allerede kendetegner SpeedwayLigaen i dag. Når man ser på de hold, der er tilmeldt i år, er der ingen tvivl om, at publikum kan se frem til speedway fra øverste hylde.

For Lars Holm handler næste skridt om at bygge videre på sportens stærke fundament og løfte ligaen ind i en ny fase:

Dansk speedway har sat et markant aftryk på verdenskortet fra Ole Olsen og frem til i dag. Det er en arv, vi skal værne om, men det er også et stærkt fundament for at tænke ambitiøst om fremtiden. Jeg kender sporten indefra – fra kørernes perspektiv til sponsorernes behov – og jeg er klar til at give den fuld gas for at sikre, at SpeedwayLigaen står endnu stærkere sportsligt, kommercielt og i offentligheden i de kommende år.

Samtidig lægger han vægt på, at ambitionerne også skal omsættes til konkret udvikling og langsigtet værdi for ligaen:

Jeg har stor respekt for opgaven foran os og for alt det arbejde, der allerede er lagt i ligaen gennem årene. SpeedwayLigaen står et godt sted i dag, men jeg ser også et stort uforløst potentiale. Vi skal bygge videre på det stærke fundament, styrke den kommercielle platform og skabe endnu mere værdi, synlighed og relevans for sponsorer og samarbejdspartnere. Der ligger et klart potentiale i at gøre SpeedwayLigaen endnu mere attraktiv som platform for erhvervslivet, og det skal vi forløse. Samtidig skal vi udvikle ligaen med respekt for sportens stolte traditioner. Jeg er klar til at give den fuld gas for at sikre, at SpeedwayLigaen fortsat er det naturlige samlingspunkt for dansk motorsport i verdensklasse.

Ansættelsen ligger i naturlig forlængelse af den retning, SpeedwayLigaen allerede har sat med etableringen af SpeedwayLigaen ApS. Ligaen har de seneste måneder taget væsentlige skridt mod en stærkere og mere professionel struktur, og direktørrollen er oprettet med et klart fokus på at løfte ligaen kommercielt og organisatorisk samt øge synligheden omkring sporten.

SpeedwayLigaen ApS ejes af Slangerup Speedway, Team Fjelsted, Holsted Tigers, Esbjerg Vikings, Grindsted Speedway, Region Varde Elitesport, SES – Sønderjylland Elite Speedway og Nordjysk Elite Speedway.

16. marts 2026

Mette Frederiksen på rundtur i landet: De unge skal væk fra skærmen og ind i fællesskabet

Som led i valgkampen sætter Mette Frederiksen fokus på unges skærmforbrug og fremhæver de fysiske foreningsfællesskaber som et vigtigt alternativ til sociale medier.

Af: Isabella Fuglsang | Foto: Socialdemokratiet

I lørdags gæstede statsminister Mette Frederiksen Fyn for at tale om fællesskaber og unges trivsel. Her kom hun med en klar melding: Sociale medier skal begrænses, og de fysiske fællesskaber skal styrkes.

Selvom besøget fandt sted i forbindelse med et lokalt løb i Strib, var budskaberne rettet mod hele Danmark. Statsministeren benyttede lejligheden til at hylde det danske foreningsliv, som hun mener er selve fundamentet for vores samfund.

Mit bud er, at de fleste af os, der er på Christiansborg, har lært rigtig meget af foreningslivet, og jeg tror, at alle kan lære noget af at være en del af det frivillige i Danmark, lød det fra Mette Frederiksen.

Til kamp mod de sociale medier

Et af de centrale emner for statsministeren er de unges digitale liv. Hun lagde ikke skjul på, at hun ser de sociale medier som en direkte konkurrent til de sunde, fysiske fællesskaber, og hun foreslår nu flere midler for at beskytte børn og unge.

Vi har aftalt, at telefonen kommer ud af skolen nu – både i undervisningen og i frikvartererne. Men jeg mener også, at vi skal forbyde de sociale medier helt ned til 14-15 år. Vi skal sørge for, at man skal logge ind med sin alder, så man simpelthen ikke kan logge ind, hvis man ikke er gammel nok, forklarede Mette Frederiksen.

Som en modvægt til den digitale verden peger hun på efterskolerne. Og en nylig politisk aftale skal gøre det økonomisk muligt for flere familier at sende deres børn afsted, uanset indkomst, for at sikre dem adgang til tætte, forpligtende fællesskaber.

Lettere at være ung iværksætter

Udover trivsel og skærmtid fokuserede besøget også på fremtidens erhvervsliv. Statsministeren anerkendte, at det i dag kan være for “bøvlet” for unge at starte egen virksomhed på grund af administrative byrder.

Spørgsmålet er, om vi kunne lave et eller andet, hvor vi løftede nogle af de administrative byrder. Det vil jeg i hvert fald gerne være med til at kigge på, sagde hun med henvisning til de mange krav, der møder unge iværksættere, som ikke nødvendigvis kommer fra en iværksætterfamilie.

Valgkampen ruller: Husk at stemme den 24. marts

Besøget er blot et af mange stop for Mette Frederiksen i disse dage. Statsministeren rejser i øjeblikket land og rige rundt som en del af valgkampen op mod folketingsvalget, der finder sted tirsdag den 24. marts 2026.

Uanset om man er enig i regeringens politik eller har tænkt sig at sætte sit kryds et helt andet sted, er opfordringen klar: Brug din stemmeret og vær med til at præge fremtidens Danmark den 24. marts.

Du kan finde mere information om valgdagen og dit lokale afstemningssted på kommunens hjemmeside.

11. marts 2026

Mette Frederiksen: Verden er urolig, men Danmark skal styrkes indefra

I Torvehallerne talte statsministeren om krig, energipriser og børns mistrivsel, mens hun i interview med LokalNyt pegede på behovet for at styrke Danmark indefra.

Af: Andreas Hjort | Foto: Socialdemokratiet

Tirsdag den 10. marts besøgte statsminister Mette Frederiksen Torvehallerne i Vejle til arrangementet En samtale om verden og hverdagen. Her deltog hun i en åben samtale med Christian Degn om international uro, velfærd og danskernes hverdag midt i valgkampen frem mod folketingsvalget den 24. marts.

Danmark skal styrkes indefra

Forud for arrangementet talte LokalNyt med statsministeren om de vigtigste temaer i valgkampen. Her sagde hun, at hendes vigtigste mål er at styrke Danmark indefra, selv om verden er præget af uro.

Lokalet var fyldt, da Mette Frederiksen og Christian Degn gik på scenen i Torvehallerne. Foto: Socialdemokratiet.

Det jeg håber mest på, og det jeg kommer til at arbejde mest for, det er, selvom vi er i gang med at håndtere en meget urolig verden, at vi også styrker Danmark indefra, sagde Mette Frederiksen til LokalNyt.

Den samme pointe gik igen fra scenen i Vejle, hvor hun koblede udenrigspolitik sammen med danskernes hverdag.

Vi skal have bragt energipriserne ned. Vi skal have styr på vores ydre grænser. Og så, hvis du spørger mig, skal vi også have et ordentligt velfærdsløft, sagde hun under arrangementet.

Udenrigspolitik fylder mere

Ifølge statsministeren fylder udenrigspolitik mere i denne valgkamp end tidligere. Det sagde hun også til LokalNyt, hvor hun pegede på, at krig, konflikt og oprustning fylder langt mere end i tidligere valgkampe.

På scenen i Vejle sagde hun desuden:

Verden er jo blevet så urolig, at det, der er nyheder om morgenen, ikke længere er nyheder om aftenen.

Børnefamilier og mistrivsel fylder

Samtidig fortalte Mette Frederiksen til LokalNyt, at hun især møder bekymringer fra børnefamilier.

Jeg tror, det der gør størst indtryk lige nu, det er børnefamilier, der har det svært, fordi der for eksempel er skolevægring hos deres børn, sagde hun til LokalNyt.

Også det tema fyldte under arrangementet, hvor hun pegede på mistrivsel blandt børn og unge som en voksende udfordring.

Vi ser skolevægring i et omfang, vi aldrig nogensinde har oplevet før. Det tynger rigtig mange familier, sagde hun fra scenen.

Velfærd er fortsat vigtigst

Selvom den internationale situation fylder mere end tidligere, fastholdt statsministeren i interviewet med LokalNyt, at velfærd fortsat er hendes vigtigste prioritet.

Hvis jeg kun må vælge én ting, så bliver det, at vi skal gøre Danmark stærkere indefra også, og det er selvfølgelig vores velfærdssamfund, der er det vigtigste, sagde hun til LokalNyt.

Statsministerens besøg i Vejle var en del af hendes rundtur i landet i forbindelse med valgkampen frem mod folketingsvalget den 24. marts.

10. marts 2026

Kæmpe klodsmajor sætter fokus på truede tudser ved Femern Bælt-projektet

ZOO og Femern Bælt-projektet opsætter et kunstværk ved udsigtspunktet Pilen i Rødbyhavn, der viser naturens skrøbelighed.

Af: Sund & Bælt | Foto: Sund & Bælt
PRESSEMEDDELELSE

Et otte meter højt kunstværk med et næsehorn på toppen er skudt op ved udsigtspunktet Pilen ved Gl. Badevej i Rødbyhavn.

Skulpturen hedder ”Naturen Vakler” og er sat op af Zoologisk Have i København i samarbejde med Femern Bælt-projektet for at sætte fokus på biodiversitetskrisen.

Skulpturen er bygget som et kæmpe klodsmajorspil i træ, hvor hver klods symboliserer en dyreart. På toppen balancerer et næsehorn, en af mange truede arter i verden. Værket opfordrer til at tænke over den alvorlige situation, som biodiversiteten befinder sig i, og nødvendigheden af at handle for fremtidige generationers skyld.

Biodiversiteten under pres

Med installationen Naturen Vakler ønsker ZOO at engagere både borgere, jordejere og beslutningstagere i kampen for at bevare en rig og mangfoldig natur – før det er for sent.

Vores mål er, at installationen får folk til at stoppe op og reflektere. Biodiversiteten er under pres med alvorlige konsekvenser, så vi er nødt til at skabe håb og handling for fremtidige generationer, siger Pernille Mehl, administrerende direktør i Zoologisk Have.

Fokus på tudsen

Når skulpturen kommer netop til Femern Bælt-projektet, skyldes det, at ZOO og Sund & Bælt, der er bygherre på tunnelprojektet, indledte et flerårigt samarbejde sidste år for at styrke bestanden af den truede grønbrogede tudse ved Rødbyhavn og Sprogø ved Storebæltsforbindelsen.

Det er første gang, at ZOO går sammen med statslig bygherre om et samarbejde af denne type, fortæller Pernille Mehl.

Dette er et utrolig vigtigt projekt, som giver os nogle spændende muligheder for at styrke bestande af de danske arter, der er i fare for at blive udryddet. I dette tilfælde kan vi sammen med Sund & Bælts store lokale engagement sætte fokus på arbejdet med at redde en lokal truet art, nemlig den grønbrogede tudse, siger hun.

Indsamlede æg og haletudser

ZOO’s eksperter samlede i løbet af sidste forår tudse æg og haletudser fra vandhullerne omkring tunnelfabrikken ved Rødbyhavn samt på Sprogø. Siden er æggene klækket og haletudserne har derefter vokset sig store i ZOO’s avlscenter i København. Senere på foråret vil dyrene blive sat ud i naturen igen, undtagen en lille gruppe der er ”sat i banken” i ZOO og skal som voksne blive kommende opdrætsdyr.

På den måde kan der sikres fremtidigt, bæredygtigt opdræt til udsætning på de mange nye naturarealer, der etableres i forbindelse med Femern Bælt-projektet, fortæller Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt.

Som bygherre har vi et ansvar for at handle med omtanke, når vi bygger ny infrastruktur. Vi forsøger at beskytte naturen og minimere de påvirkninger vores store projekter har på det omgivende dyreliv. Sammen med ZOO styrker vi bestanden af den grønbrogede tudse i vores mange vandhuller i området og gør en forskel lokalt, siger Emilie Juel-Helwig.

Inspireret af familiespil

Naturen Vakler er ifølge ZOO inspireret af det klassiske familiespil ”Klodsmajor”. Den er bygget af 36 massive træklodser, som symboliserer naturens fundament. Øverst balancerer et stort næsehorn, som risikerer at falde, når deres livsstruktur og levesteder svækkes. Hver klods repræsenterer en art, og når én klods fjernes, mister tårnet stabilitet. På samme måde forstyrres balancen i naturens økosystemer, når arter forsvinder.

På installationen og via QR-koder kan forbipasserende lære om ZOO’s konkrete projekter, støtte arbejdet økonomisk eller få idéer til, hvordan man selv kan gøre en forskel.

Skulpturen står på P-pladsen ved Pilen for enden af Gl. Badevej i Rødbyhavn og kan besøges frem til 1. maj.

Fakta om Naturen Vakler:
  • Højde: 8,54 meter
  • Består af 36 massive træklodser i dansk træ. Hver klods vejer ca. 200 kg
  • Næsehornet består af et metalskelet med ”hud” lavet af papmaché og polymergips
Om Femern Bælt-tunnelen
  • Femern Bælt-tunnelen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.
  • Tunnelen bygges med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernba-nespor til højhastighedstog. Det vil tage 10 minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og 7 minutter i tog.
Om Sund & Bælt

Sund & Bælt skaber varige forbindelser og stærkere mobilitet. Med faglig ekspertise og erfaring fra komplekse infrastrukturprojekter udvikler og driver vi fremtidssikrede løsninger, der gør afstande kortere, styrker sammenhængskraften i Danmark og bringer os tættere på Europa.

Kom til informationsmøde om ny omfartsvej ved Nørreballe

Onsdag den 18. marts afholder Vejdirektoratet et informationsmøde om udbygningen af rute 9 ved Nørreballe i Lolland Kommune.

Af: Vejdirektoratet | Foto: Vejdirektoratet
PRESSEMEDDELELSE

I juni 2025 blev anlægsloven for udbygningen af rute 9 ved Nørreballe vedtaget i Folketinget. Det betyder, at Vejdirektoratet de kommende år skal etablere en ny omfartsvej nord om Nørreballe by.

Detailplanlægningen af anlægsarbejdet er i fuld gang, og i den forbindelse inviterer Vejdirektoratet til et informationsmøde, hvor vi vil præsentere projektet, tidsplanen og de kommende aktiviteter.

Tid og sted:

Onsdag den 18. marts i tidsrummet kl. 16:00-19:30
Østofte Hallen, Østofte Gade 42, 4951 Nørreballe

Vejdirektoratets præsentation begynder kl. 17:00. Både før og efter præsentationen vil der være åbent hus, hvor det er muligt at kigge på kort, få uddybet forskellige emner eller få en generel snak om projektet med nogle af Vejdirektoratets fagfolk.

Program:

16:00: Åbent hus – få en snak med Vejdirektoratets medarbejdere og se på kort over projektet

17:00: Vejdirektoratet holder et oplæg om status på projektet

17:45: Spørgsmål fra salen

18:30: Åbent hus – få en snak med Vejdirektoratets medarbejdere og se på kort over projektet

19:30: Mødet slutter

Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig mødet.

Følg projektet på Vejdirektoratets hjemmeside

Pilen rykker op blandt Lolland-Falsters mest populære attraktioner

Kun et år efter åbningen er det populære udsigtspunkt Pilen ved Femern Bælt-projektet strøget ind blandt de tre mest besøgte attraktioner på Lolland og Falster. Turistchef glæder sig på Lolland-Falsters vegne.

Af: Sund & Bælt | Foto: Sund & Bælt
PRESSEMEDDELELSE

Det populære udflugtsmål Pilen ved Rødbyhavn kan i her marts fejre 1-års fødselsdag med rundingen af en særlig milepæl. Mere end 130.000 mennesker har nu besøgt den 24 meter høje attraktion for at opleve udsigten til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.

Det store antal gæster sender ifølge turisme- og destinationsorganisation Visit Lolland-Falster udsigtspunktet op i top-3 over de mest besøgte attraktioner på Lolland og Falster.

Det er tydeligt, at vores gæster har taget Pilen og det imponerende tunnelbyggeri til sig. Vi arbejder for at skabe gode oplevelser til vores mange danske og udenlandske gæster på Lolland-Falster, og der er Pilen et godt eksempel på en attraktion, der henvender sig til alle. Uanset om du er interesseret i selve byggeriet eller ønsker tid sammen med familien, så får du en unik oplevelse her, siger Lindy Kjøller, destinationschef for Visit Lolland-Falster.

Følg anlægsprojektet

Pilen er en 217 meter lang og 24 meter høj rampe placeret tæt på indgangen til den kommende Femern Bælt-tunnel til Tyskland.

Den er etableret netop for at gøre det muligt at følge med i det fascinerende anlægsprojekt og inspirere børn og unge til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.

I direkte forbindelse med Pilen har Sund & Bælt etableret en natursti, som fører ind til Femern-udstillingen i Havnegade i Rødbyhavn. Stien er 2,2 kilometer lang og krydser blandt andet søer, skov, åben natur, vandhuller og den tidligere jernbane i Rødbyhavn.

Femern Bælt-forbindelsen bliver helt central for turismen på Lolland-Falster. Med den faste forbindelse rykker vores destination tættere på millioner af potentielle gæster i Nordtyskland. Samtidig ser vi allerede nu, hvordan projektet skaber nye oplevelser for besøgende, siger Lindy Kjøller.

I selve Femern Bælt-udstillingen har man også oplevet stor interesse i det forløbne år. Alene i 2025 lagde over 54.000 gæster vejen forbi udstillingen for at høre om mere verdens længste sænketunnel, fortæller Ole West, der er daglig leder af guiderne i udstillingen.

Vi er glade for den store interesse fra både danske og udenlandske gæster. Der er meget naturligt mest tryk på tælleapparatet i sommerhalvåret med gæster, som gerne tager den lange tur efter en anderledes oplevelse. Vi har også en del gæster fra Lalandia i Rødbyhavn. På den måde nyder vi jo også godt af at have to fine attraktioner så tæt på hinanden, siger Ole West.

På den tyske side har Femern Bælt-projektet også fået et godt tag i de tilrejsende gæster. Femern Bælt-udstillingen i Burg havde i 2025 mere end 13.000 gæster. Dertil skal lægges de 11.500 gæster, som besøgte projektets udstilling, da den i løbet af tre dage i juni var flyttet til Lübeck under konferencen Fehmarnbelt Days.

Desuden har Sund & Bælt etableret en udsigtsterrasse, der giver direkte udsigt til den tyske tunnelbyggeplads ved Puttgarden. Den blev indviet i juli sidste år og er allerede populær med en besøgsrate på 4.000–5.000 personer om måneden.

Pilen, udsigtsterrassen samt udstillingerne i Rødbyhavn og Burg har fri adgang.

Fakta om Pilen
  • Placering: Rødbyhavn, ved Femern Bælt-tunnelens indgang
  • Åbnet: Marts 2025
  • Antal besøgende: 133.000
  • Længde og højde: 217 meter lang, 24 meter høj
  • Adgang: Gratis og åben året rundt
  • Formål: Udsigtspunkt til tunnelbyggeriet og inspiration til erhvervsuddannelser